Urheilusta Apua Itsetunto Ongelmiin huhti07

Tags

Related Posts

Jaa Tämä

Urheilusta Apua Itsetunto Ongelmiin

Aamulla herätessäsi tunnet olevasi turta. Herääminen uuteen päivään tuntuu vain painavalta ja ahdistavalta ajatukselta. Mitä jos vain voisi nukkua koko päivän pois niin ei tarvitse nousta pettymään uudelleen. Iloiset uutiset eivät tunnu miltään. Surulliset uutiset kiinnostavat enemmän. Melankolinen musiikki iskee sieluun. Joku muukin on yhtä surullinen. Oli haasteena sitten astianpesukoneen tyhjentäminen kuin työpaikan hankkiminenkin, ne molemmat tuntuvat vastenmielisiltä. Ulos ei jaksa lähteä, on turvallisempi selailla puhelinta päivän ajan. Ihmissuhteet tuntuvat raskailta ja on helpompi vain pitää niitä yllä sosiaalisessa mediassa kirjoitelleen. Puhelinsoitto perheelle on liikaa, tyydyt vain lähettämään tervehdyksesi vietillä. Oma parisuhde ahdistaa. Toisen toiveet ja haaveet tuntuvat olevan niin kaukana, vaikka omia haaveita ja unelmia ei edes olisi. Tunnet olosi syytetyksi. Toisen toivomus, että siivoaisit keittiön on kamala käskytys ja selvästi tarkoittaa sitä, että kumppanisi ei ole tyytyväinen sinuun. Suutut. Otat marttyyriasenteen helposti ja huomaat löytäväsi monia vikoja suhteestasi. Mutta et halua tehdä asialle mitään, on vain parempi olla hiljaa. Yksin ei halua olla. Tältä voi tuntua masentuneesta, joka on jo kauan taistellut itsetunto ongelmiensa kanssa.

Miten liikunta auttaa

Ulkoilu kirkastaa ajatuksia ja mieltä. Puhdas ja raitis ilma ärsykkeineen vie ajatukset muualle. On helpompi hengittää. Omia ajatuksia on helpompi lähestyä. Kauan omassa kodissaan asioita pohtiva ja pyörittelevä mieli saa uuden toiminta ympäristön. Keho saa virtaa ja aineenvaihdunta piristää aivoja. Kaikenlainen liikunta on usein myös terapeuttista, sillä liikunnalla annetaan omalle keholle tekemistä ja keskitytään omaan itseensä. Silloin myös automaattisesti usein osataan keskittyä hieman enemmän omaan mieleensä ja sen syvimpiin ajatuksiin. Uutisten, sosiaalisen media vaikutuksien ja muun median vaikutus ei kuulu useinkaan urheilun lomaan ja kaikesta ulkopuolisesta voidaan päästää hetkeksi irti. Kun omaan itseensä keskittyminen on vaikeaa ja sieltä kumpuavien asioiden käsittelyä ei haluta tehdä, koska ne ovat liian kivuliaita tai herkkiä, voidaan liikunnalla hieman salaa tutkia näitä mietteitä. Pää fokus pidetään ja kannattaakin pitää kehollisessa toiminnassa, jolloin tulen herkkiä aihe alueita voi käydä ihan hiljalleen läpi ilman kiirettä. Jos parisuhde painaa tai muu ihmissuhde ahdistaa, voi liikunnalla myös ottaa etäisyyttä ihan konkreettisesti tähän asiaan ilman, että tarvitsee toiselle asiaa pahoitella tai enempiä selittää.

Liikunnassa usein myös asetetaan tavoitteita. Tavoitteita voi asettaa ihan yksittäisen liikunnallisen aktiviteetin osalle tai pitkäaikaisten tulosten kohdalla. Kun tällaisiin lyhyen tai pitkän aikavälin tavoitteisiin päästään, tunnetaan onnistumisen iloa ja usein myös itsevarmuutta. Todella pienten onnistumisien myötä itsetunto voi päästä kasvamaan ja yhä useammin näistä onnistumisista nauttimisen johdosta voi saada pysyviä itsetuntoa kohottavia fiiliksiä. Tavoitteita kuitenkaan ei kannata asettaa liian korkeiksi heti alussa, sillä silloin voi tulos olla päinvastainen. Lyhyen aikavälin yksinkertaiset tavoitteet on hyvä esimerkiksi kirjata ylös ja vasta sitten kun ensimmäiset onnistumiset on saavutettu, keksitään uusia toiminnallisesti mahdollisia tavoitteita. Kun hyvä kierre on saatu aikaiseksi, voidaan lisätä uuteen matkaan mukaan myös pidemmän aikavälin tavoitteita. Itseään ei tule kuitenkaan rankaista jos tavoitteet eivät täyty. Itsellensä pitää osata olla armollinen ja liikunnan kautta itsetutkiskelun kautta voi myös lähteä avaamaan omia tunnelukkojansa ihan vain ilman tavoitteitakin. Tärkeintä kuitenkin on aina käsitellä negatiiviset tuntemukset oli liikunta tai keskustelu sitten sopivampi oma keinosi päästä käsiksi omiin tunteisiisi.