Liikunnan Iloa Ero Ahdistukseen huhti20

Tags

Related Posts

Jaa Tämä

Liikunnan Iloa Ero Ahdistukseen

Se tunne kun menetät jonkun, sinulle erityisen tärkeän ihmisen, on turruttava ja kamala. Rakastamasi ihmisen menetys, joka on ollut vierelläsi ei ole helppo kohdata. Tyhjä sänky, kaikki muistot ympärilläsi. Musiikki, tuoksut, valokuvat, kaikki muistuttaa sinua ikävästäsi ja menetyksestäsi. Tuli ero sitten täytenä yllätyksenä tai pikku hiljaa, on se aina shokki. Vaikka kuinka suhde olisi ollut kuolemaisillaan jo kauan tai tuhoon tuomittu alusta asti, on siitä ihanasta läheisen lähellä olosta vaikea päästää irti. Monet ihmiset jäävät epäsuotuisaan ja onnettomaan suhteeseen kiinni vain siitä syystä, että lähteminen tuntuu ideana vieläkin pahemmalta kuin onnettomassa suhteessa eläminen. Piilevä läheisriippuvuus tai jätetyksi tulemisen pelko ja yksinäisyyden pelko on normaalia. Näitä tunteita kuitenkin pystyy ja pitää käsitellä. Tunteiden käsittely varsinkin eron tullessa ja sen jälkeen on tuskallista ja voi ihan fyysisestikin sattua. Sydänsuruista voi kuitenkin päästä ylös. Joku kaunis päivä, kun avaat silmäsi, voi sisäinen aurinko palata uniltansa ja yhtäkkiä huomaat, että päiväsi kirkastuvat kuin kesää kohti keskitalven pimeydestä. Liikunnasta voi olla paljon apua ahdistukseen.

Fyysiset oireet kun ahdistaa

Ihmisillä voi olla hyvinkin fyysiset oireet silloin kun ahdistaa. Usein miten hikoilu, sydämen tykytykset ja pulssin nousu näistä yleisimpinä. Vatsavaivat ja jopa selkeät kouristukset voivat sattua toden teolla. Itkua ei pysty pidättämään, eikä kannatakaan. Tärinä ja voimattomuus kuuluvat myös yleisimpiin ahdistuksen oireisiin. Kaikkeen tähän liikunnan vaikutuksilla voidaan saada loppu. Kovemman urheilusuorituksen jälkeen keho kiittää ja vaipuu helpommin lihasväsymyksen vuoksi rennompaan tilaan. Kouristukset ja hikoilu voi laantua. Pulssi palaa leposykkeeseensä ja sydämentykytykset vähenevät. Hyvänä liikunnallisena aktiviteettina voi olla esimerkiksi juoksu tai ihan vain kävely. Samalla kun keho saa liikuntaa voi myös mieli tuulettua ajatuksista. Toinen erinomainen liikunnan muoto on jooga ja vastaavat meditatiiviset liikunnan muodot. Todistetusti jooga parantaa keskittymiskykyä ja vaikuttaa mielialaan. Rauhallisessa ympäristössä tehty rentouttava mutta fyysisesti rankka jooga-tunti hellii kehoa.

Liikunnan jälkeen

Varauduthan, että myös negatiiviset tunteet ja suru saattaa purkautua liikunnallisen aktiviteetin seurauksesta. Tämä on terveellistä ja puhdistavaa. Kehon rasitus laukaisee jännitystiloja ja liikunnan auttaessa sinua kehittymään ja purkamaan tunteesi voit vapautua lukoista ja kahleista mitä olet asettanut itsellesi. Yhdistäessäsi liikunnan piristävään musiikkiin, voit kohottaa mielialaasi ja yhdistäessä liikunnan itsellesi merkityksellisiin sanoituksiin tai muuten vaan koskettavaan musiikkiin saatat yllättyä kuinka paljon tunteita tämä yhdistelmä voi saada ulos sinusta ja surun kautta tuoda elämään takaisin iloa. Jos ero ahdistus ei helpota ja tilanne tuntuu epätodelliselta jo pitkänkin ajan jälkeen tai tilasi pahenee, otathan yhteyttä ammattilaiseen joka voi tarvittaessa terapian tai muun hoitomuodon avulla helpottaa oloasi. Kaikki lähtee liikkeelle omasta itsestäsi huolta pitämällä. Olet itse vastuussa omasta terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi ja varsinkin kovan elämäntaipaleen aikana se on ensiarvoisen tärkeää. Pohjalle ei kannata jäädä murehtimaan, kun surut on surtu pois alkaa paraneminen. Joskus se vaatii pitkän ajan ja joskus se tulee nopeasti. Anna itsellesi aikaa parantumiseen ja suruun, tunteita ei kannata haudata, sillä ne tulvat elämässäsi vastaan jollakin toisella hetkellä. Joskus todella haastava elämäntilanne saattaa tuntua liian isolta haasteelta, mutta silloin on aika rakastaa itseäsi, helliä ja hyväillä. Ymmärtää, että sinulla on vain yksi sinä, ja siitä ihmisestä on pidettävä huolta. Onhan se ainoa ihminen, se peilikuva, joka kulkee elämäsi alusta loppuun asti vierelläsi.