Kuntosaliharrastus elämäntyyliksi huhti14

Tags

Related Posts

Jaa Tämä

Kuntosaliharrastus elämäntyyliksi

Oletko uusi kuntosalilla kävijä? Tässä artikkelissa käydään läpi vinkkejä, joiden avulla voit helpottaa jännitystä, niin että pääset helpommin uuden ja terveen elämäntavan pariin uuden harrastuksesi myötä. Kuntosali voi olla hieman jännittävä paikka uudelle kävijälle, kuka ei ole vielä tottunut puhumattomiin sääntöihin, monimutkaisiin koneisiin ja kuntosalin etikettiin, jotka kaikki muut käyttäjät tuntuvat jo tietävän. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit vähentää aloittamisen ahdistusta ja päästä helpommin mukaan uuteen harrastukseesi ja elämäntyyliisi.

Kuntosaliharrastus

Jätä kännykkä pukukoppiin ja tutustu tiloihin

Useimmat kuntosalit tarjoavat ilmaista opastettua kierrosta ennen salijäsenyyden rekisteröimistä, se kannattaa käyttää hyödykseen. Älä oleta suotta, että sinun pitäisi tietää etukäteen missä kukin laite on ja kuinka asiat toimivat. Saliympäristössä kaikkien laitteiden ja välineiden käyttäminen ei ole pelkästään intuitiivista, ja vaikka olisit käynyt aiemmin jollain salilla, ne kaikki eivät ole missään nimessä samanlaisia. Muista kysyä paljon kysymyksiä, eikä pelkästään vain laitteiden toiminnasta, vaan varmista kysymyksilläsi, että sali on sellainen, jossa viihdyt.

Olemme kasvaneet kiinni kännyköihimme, mutta ellet käytä kännykkääsi musiikin kuuntelemiseen kuulokkeilla tai saliohjelman kirjaamiseen siihen soveltuvalla sovelluksella, jätä puhelimesi suosiolla pukuhuoneen kaappiin. Ensinnäkin kyseessä on sinun aikasi, joka on varattu harjoitteluun, mutta mikään ei myöskään ärsytä muita salilla kävijöitä kuin työasioista kännykkäänsä puhuva henkilö viereisellä juoksumatolla. Ja jos pystyt hoitamaan työpuhelun salilla, et luultavastikaan harjoittele tarpeeksi kovaa.

Eräs poikkeustilanne, jossa itse käytän älypuhelinta kuntosalilla, on kun poljen pitkiä aikoja kuntopyörällä istuen. Silloin aika kuluu nopeammin, kun kuuntelen puhelimesta musiikkia ja täytän sudokuja tai pyöräytän kiekkoja, joskus pelaan Sanajahtia tai katselen YouTubesta kuntosaliharjoitteluun liittyviä videoita, jotka antavat lisämotivaatiota kovaan treenaamiseen salilla. Mutta voimaharjoittelun yhteydessä kännykkäni pysyy visusti pukukopin kaapissa.

Suunnittele ja varaudu kunnolla

On aivan soveliasta hankkia salijäsenyys ja heti samalla viimeisen päälle muodikkaat uudet salikamppeet, mutta pelkät oikeat varusteet ja oikeassa paikassa oleminen eivät vie sinua vielä lähemmäs maaliasi. Pyri siihen, ettet ole yksi niistä ihmisistä, jotka hankkivat salikortin heti vuoden alussa ja katoavat salilta ennen seuraavaa talvea.

Hanki hyvältä valmentajalta kirjallinen treeniohjelma, jota voit noudattaa, vaikkei valmentajasi olisi paikalla jokaisella harjoituskerralla. Tämä auttaa sinua myös välttämään toisen suuren virheen, jonka monet uudet kuntosaliharrastajat tekevät – harjoittelun ilman oikeaa asentoa. Tämä saattaa johtaa hyvin helposti vammoihin, eikä se vie sinua myöskään lähemmäs tavoitteitasi. Mutta jos sinulla ei ole varaa personal traineriin, voit osallistua ryhmäliikuntatunneille, kunnes alat tuntea olosi varmemmaksi myös omatoimista harjoittelua varten.

Alussa saatat pursuta innokkuutta, mutta jos ajat itsesi liian piippuun ja liian pian ja ilmoittaudut heti alkuun kaikille mahdollisille tunneille tai treenaat joka päivä kaksi tuntia salilla, palat loppuun ja mahdollisesti loukkaat itsesi. Jos harjoittelet tehokkaan harjoitussuunnitelman mukaisesti, saavutat tavoitteesi paljon helpommin ja pienemmällä ylitreenaamisen riskillä. Jätä egosi ulko-ovelle, toisin kuin saatat kuvitella, kukaan muu salilla kävijöistä ei pidä kirjaa harjoittelukerroistasi ja treenaamisesi määrästä.

Noudata salietikettiä

Hikoilu on melko lailla taattua, kun harjoittelet salilla, mutta hikilätäköiden jättäminen eri koneiden ja treenipaikkojen ympärille ei ole sopivaa. Muista siis hankkia itsellesi salipyyhe ja pestä pyyhe jokaisen treenikerran jälkeen, sillä et voi koskaan tietää mitä kaikkea bakteereja kuntosalilaitteen istuimesta pyyhkeeseen tarttuu.

Vaikka tuntisit olosi kuntosalilla miten kotoisaksi tahansa, sinun täytyy silti jakaa se useiden vieraiden ihmisten kanssa, joten jos käytät vapaita painoja, käsipainoja tai hyppäät narua tai käytät kahvakuulaa, muista laittaa ne takaisin omille paikoilleen, kun olet lopettanut. Hyvät tavat ovat voimissaan, vaikka ähkisit, hikoilisit ja kiroilisit treenaamisesi aikana.

Jos voit harjoitella ainoastaan ruuhkaisimpina aikoina, on tavallista tärkeämpää huomioida muut salin käyttäjät ja olla hieman tavallista kärsivällisempi. Joten rajoita käyttöaikasi kardiolaitteissa 20 minuuttiin ja anna muille käyttäjille mahdollisuus käyttää laitetta ja palaa sen jälkeen takaisin jatkamaan, jos sinun todella täytyy vielä jatkaa. Muista tässäkin hyvät käytöstavat.

Monilla saleilla on mehubaareja ja kahviloita, jotka tarjoavat kaikenlaisia herkullisia tuotteita, jotka saattavat olla aivan liian houkuttelevia raskaan harjoituksen jälkeen. Mutta jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, taistele houkutuksia vastaan kaikilla voimillasi. Nuo ”terveelliset” hedelmämehut ja smoothiet sisältävät valtavia määriä kilokaloreita ja useimmat sisältävät jopa enemmän energiaa kuin sait juuri kulutettua. Juo vettä ja pakkaa mieluummin mukaasi terveellinen treenin jälkeinen ruoka-annos.

Suosi vapaita painoja

Monet uudet salilla kävijät vierastavat suuresti vapaiden painojen aluetta, jota hallitsevat yleensä melko lihaksikkaat miehet, jotka ärähtelevät tehdessään toistoja raskailla painoilla. Erityisesti naiset saatavat kokoa tämän alueen pelottavaksi ja päätyvät välttelemään sitä. Mutta tästä on vain haittaa, sillä oikealla tavalla tehtynä vapailla painoilla treenaaminen on yksi tehokkaimmista harjoittelumuodoista. Jos rajoitat treenaamisen pelkkiin koneisiin ja silloin tällöin tapahtuviin yhteisliikuntoihin, teet itsellesi suuren karhunpalveluksen. Jos et tiedä mitä tehdä, hanki personal trainer, joka voi opastaa sinua eteenpäin.

Jos olet uusi saliharjoittelija ja sinua määrätään tekemään kolme viidentoista toiston sarjaa, se ei välttämättä tarkoita sinulle juuri mitään. Joten sinun kannattaa opetella hieman salisanastoa ennen menoasi sinne. Toisto tarkoittaa liikkeen suorittamisen määrää – esimerkiksi 15 toistoa voi tarkoittaa 15 kyykkäämistä. Sarja on harjoituskertojen määrä – joten kolme viidentoista toiston sarjaa tarkoittaa, että kyykkäät 15 kertaa, lepäät, kyykkäät uudelleen, lepäät toisen kerran ja kyykkäät vielä kolmannen kerran. Jos et olet vielä täysin varma, liity harjoitusryhmään ja kohta kyykkäätkin sarjoja ja toistoja kuin kuka tahansa salihirmu.