Kuntoilua joka säässä

Jokainen on aika varmasti kokenut sen tunteen, ettei millään kehtaisi vääntäytyä ylös sängystä ja ulos lenkille, eikä varsinkaan joka säässä. Totuus on kuitenkin se, että jos antaa sään määrätä kuntoiluaan, ei siitä tule mitään, ei ainakaan säännöllistä. Juuri säännöllisyys kuntoilussa, olipa se sitten lenkkipolulla tai kuntosalilla, on se avain kunnon kohottamiseen ja näkyvien tuloksien saamiseen. Kuntoilu joka säässä onnistuu parhaiten, jos siitä tekee tavan. Kun kuntoilusta on saanut tehtyä itselleen myös tiettynä päivän aikana tapahtuvan rutiinin, lähtö lenkille helpottuu huomattavasti, vaikka tulisi vastaan rakeita vaakasuunnassa. Muitakin hyviä vinkkejä on, ja niitä noudattamalla kuntoilu joka säässä on helppoa kuin heinänteko.

Kuntoilua kannattaa harrastaa läpi vuoden senkin takia jo, että ollakseen niin kutsutussa kesäkunnossa ajoissa, ei tarvitse keväällä muutamassa kuukaudessa tehdä kaikkea työtä sen eteen. Toki talvisin voi harrastaa enemmän sisäurheilua, mutta mikään ei voita sitä tunnetta, jonka saa ulkona kuntoilusta raikkaassa ilmassa. Joten verkkareita ei kannata heittää naulaan talviunille. Kylmän sään etuna on sellainenkin tosiasia, että kuntoilu kylmässä vaatii kovempaa työtä elimistöltä. Tämä ei ehkä silti innosta tarpeeksi ulos lenkkipolulle lähtöön räntäsateessa, vaikka kaloreita kuinka luvattaisiin kuluvan enemmän. Mutta vain tietokin kaikista kylmän sään kuntoilun hyödyistä voi tehdä mahdottomankin mahdolliseksi.

Kalorien nopeampi palaminen ja tehokkaampi painonpudotus ei ole ainoa hyöty. Myös sydän, keuhkot ja verenkierto paranee haasteellisemmassa, kylmässä säässä, kuntoillessa. Terveysvaikutukset ovat kiistattomia, kunhan oikeanlainen varustus ja tarpeellinen nesteytys ovat kunnossa. Haastavissa olosuhteissa, esimerkiksi jäisellä tiellä juostessa, on tarpeen sijoittaa kunnon varusteisiin, kuten nastalenkkareihin. Yksi parhaista hyödyistä on kylmän sään vaikutus mielentilaan. On uskomatonta kuinka raikas ilma voi saada ihmeitä aikaan. Hikisen sisäjumpan sijaan, olo on todennäköisesti mitä parhain, ja ihanan kevyestä tunteesta riittää ammentamista koko päiväksi. Niin kutsuttua mielihyvähormonia, endorfiinia, vapautuu enemmän, ja selittämätön onnellinen virne kasvoilla voikin johtua pelkästään siitä.

Voi olla, että alkuun kuntoilu missä hyvänsä säässä on itsensä pakottamista siihen talvella tai kylmällä säällä. Ei kuitenkaan kannata luovuttaa, sillä ajan myötä kaikki aluksi vaikeat asiat aina helpottuvat, ja sietokyky kasvaa. Haastavassa säässä ei myöskään kannata vaatia samaa suoritusta itseltään kuin esimerkiksi kesällä tai sisällä liikkuessa. Kuntoilu haastavammalla säällä saa myös vähemmän haastavan kesä- ja sisäurheilun tuntumaan helpommalta. Tärkeintä on lisätä kuntoilu luonnolliseksi osaksi jokaista päivää, säästä huolimatta. Kaikki kauppa- ja työmatkat kannattaa ottaa hyötyliikuntana kävellen tai pyöräillen. Motivaatiota lisää, jos löytää sopivan kaverin lenkkiseuraksi.

Entä helteisessä säässä kuntoilu, eihän sekään ole helppoa, jos hiki virtaa jo tekemättä mitään? Kuumassa säässä tärkeintä on riittävä nesteytys. Pelkkä vesi ei riitä, sillä hikoillessa elimistöstä poistuu suoloja. Jaksamisjuomat, joissa on suolaa auttavat palautumaan ja ehkäisevät kuumuuden aiheuttamia ongelmia. Helteellä kuntoilu vaatii tottumista. Jos on perusterve ja sietää kuumuutta, mikään ei estä haastamasta itseään. 

Ylös, ulos ja lenkille!

Ylös, ulos ja lenkille!

Kuntoilun hyödyt joka säällä ovat niin selviä, ettei kannata luovuttaa vaikka mikään fakta tai selitys ei motivoisi. Uuden lajin kokeilu voi myös tuoda uutta intoa, ja sää saattaa jäädä ihan huomaamatta toisarvoiseksi seikaksi. Motivaatiota kuntoiluun saa myös asettamalla itselle tavoitteita ja välitavoitteita. Juoksemisessa tämä voi olla joku tietty kilometrimäärä, jonka kykenee juoksemaan tietyn ajan kuluttua. Tavoitteista kannattaa tehdä realistisia. Jos unelmissa siintää suurempi tavoite, esimerkiksi vuoren valloitus Nepalissa, tai pitkä vaellus vaikka kotimaassakin, tavoitteeseen pyrkiessä on syytä olla pienempiä välitavoitteita paremman onnistumisen takaamiseksi. Tällainen pitemmän tähtäimen tavoite vaatii enemmän aikaa. Unelman toteuttaminen päämääränä pitää varmasti myös motivaatiota yllä kuntoiluun kaikessa säässä.